La digitalització, la sostenibilitat i l’automatització, claus per a la competitivitat
12 nov 2024 | Notícies
Article de Joan Guasch, director de Desenvolupament Internacional i Polítiques de R+I a Eurecat Centre Tecnològic
El desenvolupament de projectes de recerca i innovació per a l’impuls de la sostenibilitat, la digitalització i l’automatització està contribuint a la capacitat de les empreses a l’hora de prendre decisions més informades i d’incrementar la competitivitat del seu negoci.
Actualment, la competitivitat està caracteritzada pel coneixement aplicat i pel desenvolupament de solucions innovadores. Des d’aquest punt de vista, la convergència de múltiples tecnologies facilitadores, entre les quals hi ha la intel·ligència artificial, la Internet de les Coses, l’automatització i la robòtica es fa imprescindible per poder fer front als reptes complexos i canviants als quals s’estan enfrontant els diferents sectors. I el sector de la fusta i el moble no n’és diferent.
Aquestes tecnologies i la seva hibridació contribueixen a la millora de l’activitat empresarial, des del punt de vista de l’eficiència, la productivitat i la sostenibilitat, per tal que pugui afrontar els reptes que té al davant. Aquests reptes van des de la valorització i la qualitat dels productes, fins a la seva contribució a la circularitat de l’economia. I tot això sense oblidar les etapes posteriors de la cadena de valor, optimitzant l’ús dels recursos, assegurant la traçabilitat i comunicant adequadament a tota la societat i al consumidor final tot el valor que té el producte en termes d’impacte social i medi-ambiental.
Estem en un clar moment d’acceleració del canvi i les empreses que no siguin capaces de generar mecanismes interns per afrontar la innovació tecnològica sistemàticament col·laborant amb el seu ecosistema (que inclou als competidors i als proveïdors) tindran dificultats per seguir essent competitives. Una de les claus per aconseguir-ho és la transformació digital, des del punt de vista d’impulsar una transformació global de l’empresa, en la qual l’ús de tecnologies digitals per crear nous models de negoci i valor per als clients esdevé fonamental i estratègica. Per tal de poder realitzar un canvi d’aquesta magnitud, és molt important reflexionar sobre com les tecnologies digitals estan canviant cada sector, com s’estan redefinint les cadenes de valor i entendre com evolucionarà el negoci a partir de les noves tecnologies. En aquest sentit, si entenem la digitalització com un procés de millora, obtindrem una major eficiència, serà possible aconseguir millors marges, beneficiarà les relacions amb els clients i ens permetrà ser més competitius.
Des del punt de vista empresarial, la digitalització representa una oportunitat per a guanyar competitivitat i productivitat. En aquests moments, són moltes les empreses que han iniciat el procés de transformació tecnològica en alguna de les dimensions del seu negoci, però, tenen dificultats per afrontar el canvi d’una manera global. Eurecat col·labora amb les empreses, especialment amb les pimes, a definir una estratègia d’innovació que els permeti obtenir el màxim retorn d’aquelles tecnologies que aportin realment valor a la seva companyia, complementant les seves capacitats i donant suport en el seu desenvolupament.
Des d’aquest angle, la principal dificultat per afrontar l’acceleració tecnològica que vivim és que afecta a diferents àrees dels negocis. Ja no és només un tema de millorar l’experiència del client o controlar el procés productiu, sinó que, a més, l’empresa ha d’obrir les seves fronteres i s’ha de replantejar el seu model relacional amb proveïdors, clients, socis i els seus treballadors. Ho demostra l’entrada de nous competidors en mercats tradicionals, que està modificant dràsticament la cadena de valor de moltes indústries. En el cas del moble, són coneguts diversos casos nacionals, malgrat la fama sigui sens dubte la que ha aconseguit Ikea.
Des d’aquest punt de vista, totes les tècniques que ens ajudin a ser més resilients i a entendre patrons i tendències de comportament de mercat o socials seran claus, però també aquelles que millorin el servei de les empreses i la interacció amb els seus clients, especialment en el cas de les petites i mitjanes empreses, que hauran de competir amb una oferta molt més global.
La Intel·ligència Artificial ens pot ajudar a ajustar la cadència de producció considerant les prediccions de demanda del mercat, però també tenint en compte la nostra capacitat d’emmagatzematge i logística, o la capacitat dels nostres proveïdors per subministrar-nos de matèria primera. Des d’un punt de vista de qualitat, la cadència i paràmetres de producció, les característiques de la matèria primera o l’estat dels actius ens poden afectar als productes resultants. La IA ens pot ajudar a produir de la forma més eficient, considerant aquestes restriccions i adaptant els paràmetres de procés per seguir dins dels llindars de qualitat. Finalment, la disponibilitat és un indicador que ens ajuda a mesurar quant de temps podem disposar dels actius i està fortament vinculat a processos de manteniment i avaries. Gràcies al tractament de les dades de sèries de temps dels sensors i tècniques d’aprenentatge automàtic o detecció d’anomalies, podem evolucionar des d’un manteniment preventiu i correctiu cap a un manteniment predictiu i prescriptiu, avançant-nos als imprevistos i allargant la vida útil dels actius i les nostres capacitats en general. Si pensem en la resta de sectors, en més o menys mesura, la història es repeteix: cal fer un ús eficient i sostenible dels recursos, adaptar-nos als canvis i prendre millors decisions. Les dades i la Intel·ligència Artificial han resultat un salt qualitatiu respecte a altres mètodes clàssics, amb els quals es complementa perfectament i encara queda un llarg camí per recórrer.
A Eurecat tenim experiència pròpia en l’ús d’aquestes tecnologies a sectors tradicionals. I estem preparats per col·laborar tant amb grans com amb petites i mitjanes empreses per tal de millorar els seus processos, productes, serveis,... i en definitiva, contribuir a la innovació que permeti a l’empresa fer aquesta transformació digital de manera sòlida, ràpida i eficient. Contribuint també en el camí a detectar noves oportunitats per a l’empresa.