"És necessari introduir conceptes de sostenibilitat i eficiència energètica des de totes les assignatures d'arquitectura: saber construir amb fusta serà imprescindible en el futur"

15 gen 2020 | Entrevistes, Notícies

Ignasi Navàs, arquitecte i fundador de Right Size Architecture, és exalumne del Curs Fusta Constructiva, organitzat pel Gremi Fusta i Moble, i està especialitzat en Cases Passives, en arquitectura de consum gairebé nul i en estructures de fusta.

Per què vas decidir, com a arquitecte, matricular-te al Curs Fusta Constructiva?

Vaig prendre aquesta decisió perquè va ser el moment en que vaig començar a treballar pel meu compte i em volia especialitzar en construir de manera sostenible i eficient, i vaig veure que el Curs de Fusta Constructiva et donava uns coneixements que no havia tingut a la universitat.

Creus que la formació que es dona a la carrera d’arquitectura sobre la fusta és suficient?

Actualment, desconec el temari de les assignatures d’Estructures. Però durant els meus estudis a la carrera entre 2006 i 2012 no va ser suficient. Ja què solament hi havia una optativa i en les assignatures d’Estructures ni la mencionen. És necessari introduir conceptes de sostenibilitat i eficiència energètica des de totes les assignatures, i saber construir amb fusta serà imprescindible en el futur.

Què t’ha aportat realitzar aquest curs?

Coneixements generals de la gestió dels boscos i la fusta, saber llegir i desenvolupar un càlcul bàsic d’estructures de fusta, però sobre tot una visió general de com construir amb fusta, que és el que valoro més.

Quin paper juga el sector de la fusta en l’arquitectura?

Ara mateix en el sector de la fusta hi ha molts professionals que coneixen perfectament com treballar la fusta, ja que és un sector que ha anat per davant de l’arquitectura en el context de la fusta constructiva.

El sector de la fusta jugarà un paper important ja que té les eines per a construir les noves edificacions amb fusta i que serviran a l’arquitectura en el desenvolupament dels nous projectes.

Creus que la fusta és el formigó del segle XXI?

Sí, penso que la fusta pot aportar eficiència en tots els sentits.

• Ja que amb la fusta pots construir amb molta precisió i des de taller preveient així tots els imprevistos.
  • Construir amb fusta és més ràpid.
  • És un material sostenible i regenerable.
  • Funciona molt bé energèticament parlant.
  • Respon molt bé en construccions en zones sísmiques.

En definitiva, la fusta és un material molt versàtil que pot millorar les prestacions de les noves construccions i ajudar a reduir les emissions de CO2. I per tant serà un material imprescindible per aquest segle.

El teu projecte ha estat seleccionat per a construir al Concurs de Construcció Ràpida en Fusta, que es farà el 15 de febrer. Què ens pots explicar? Avança’ns una mica.

Aquest petit pavelló es formalitza a través d’entrellaçar varies bigues de fusta. L’edifici vol ensenyar l’estructura en tot moment, per això la seva forma interior i exterior ve determinada per l’estructura que el construeix.

Amb dos estructures principals als laterals formades a base de creuaments de bigues de fusta i unes cobertes amb pendents invertides fan que l’edifici expliqui la seva essència en tot moment, una estructura de fusta que conforma un espai d’estar en un espai públic

La configuració d’aquesta estructura fa que el pavelló sigui versàtil en tot moment, ja que es podria configurar per a ésser plegable, es podria revestir  tot per complet i poder-se tancar o solament deixar la coberta.

La rapidesa de la seva construcció ve determinada per la simetria que té, i al haver muntat la primera cara, la segona ja serà més fàcil.

En definitiva, és una estructura de fusta que pot aconseguir determinar un espai interior i a la vegada un espai públic mitjançant la seva agrupació.