Alfons Solé: "Al Mediterrani no hem entès fins ara el caliu, la seguretat i el confort de viure en una casa de fusta"

28 jul 2021 | Entrevistes, Notícies

Entrevistem a Alfons Solé i Fallada, nou president del Gremi Fusta i Moble de Catalunya. Soci del Gremi des de fa 30 anys, és nascut a Barcelona, propietari de Fusteria, Ebenisteria i Decoració Solé des de 1989 i professor tècnic de formació professional de la fusta i el moble del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya des del 2007. Durant el mandat anterior, amb Joaquim Feixas de president, va formar part de la Junta Directiva com a vocal.

Quins objectius persegueix el Gremi tant a curt com a llarg termini?

L’objectiu principal és tornar a fer gran, important i que sigui acollidor per a tots els que treballem la fusta, ja sigui des de les serradores, magatzems, fàbriques de mobles, constructors de cases, raquetistes, fusters, ebenistes i instal·ladors, sense oblidar a tots aquells que ensenyen en les diferents escoles o instituts, que seran els percussors dels nous empresaris i treballadors.

La preocupació pel canvi climàtic ha capgirat el sector de la fusta i la construcció amb fusta sembla que es consolida. Creu que la fusta constructiva ha arribat (de nou) per a quedar-se o serà només una moda passatgera?

El sector de la fusta constructiva ja està consolidat al nord d’Europa, Àsia, Amèrica, no és una moda passatgera. Al Mediterrani no hem entès fins ara el caliu, la seguretat i el confort de viure en una casa de fusta. Només l’havíem entès en teulades, afortunadament ha anat baixant cap a baix. Cal recordar que l’edifici més vell del mon és de fusta i ha vist passar la pedra, el ferro, el ciment, etc., però allí està, dempeus.

Fusta constructiva

Treballen colze amb colze amb les administracions. Creu que des del sector públic s’ha de fer una forta aposta per la fusta constructiva?

Espero i desitjo, però es una feina difícil. Estem en un país on hi ha grans constructores, que fins ara han dominat el mercat immobiliari gràcies al ciment i el totxo. Les noves generacions ja no ho veuen tant clar i tenen molt el compte el canvi climàtic i les noves formes de viure, més ecològiques, sostenibles i amb energies netes. Això és el que canviarà la construcció d’aquest segle.

Des del Gremi s’ha treballat molt per millorar la FP de fusta i moble. Què s’ha aconseguit fins ara i què es pot millorar?

Des de el Gremi, hem treballat i seguirem treballant per la FP, d'aquí surten els treballadors i els empresaris. Sense aquests, és com una casa sense fonaments. Tots ells són part important de les noves eines, màquines, són la nostra cantera, sobretot per passar del fuster amb el llapis a l’orella al fuster 4.0.

Els països que tenim al nord han evolucionat més que nosaltres, ja no en fusta i moble, sinó en qualsevol branca d’FP. Ells han entès que qualsevol enginyer, abans d’arribar a la llicenciatura, passa sempre per una FP, així la part bàsica i important està superada. Els alumnes fracassen menys perquè tenen més clar el seu futur.

Aquest ha de ser l’objectiu principal de col·laboració del Gremi amb ensenyament i treball.

Com han viscut les empreses associades al Gremi la crisi de la pandèmia?

No ens ha anat malament que la gent hagi estat asseguda al sofà, a la cadira o a taula; hagi fet el menjar a la cuina; i hagi dormit en un llit. S’han adonat de la importància d’estar en ambients agradables, confortables ergonòmics, als que potser fins ara no se’ls donava la importància que mereixen. La fusta és un material que ocupa gran part del nostre espai vital.

Hi ha hagut un bon nivell de demana, sobretot en fusteria per encàrrec, fusteria constructiva i mobiliari, també de les fusteries de grans construccions, que han suportat bastant be, gràcies a la forta demanda exterior.

Per què ser soci del Gremi?

És una pregunta que molts es fan. La respondré girant la vista enrere. Els gremis van néixer com associacions per progressar econòmicament i socialment, per estar coberts pel que pogués passar, per formar i remar sempre endavant. Avui en dia aquests objectius comuns s’han perdut una mica. Tothom es pensa que amb un mòbil i un ordinador ho té tot a l’abast- Doncs no, ens perdem les propostes de cursos, estudis, ofertes i, sobretot, l’avanç econòmic que el Gremi té, les persones preparades per extraure el que necessita un empresari, i l’assessorament jurídic i fiscal.

Una petita o mitjana empresa no pot tenir les persones necessàries que per dedicar-se a aquests temes que en canvi sí poden tenir les grans empreses. Per tant, és casi imprescindible pertànyer a un Gremi, és futur, és l'endemà. Això costarà d’explicar, però poc a poc anirem avançant.