"Cal generalitzar l’ús de la fusta en la construcció, no solament en acabats sinó en solucions estructurals i de tancaments"

27 ene 2020 | Tu noticia, Noticias

L'Oliver Style és el responsable de consultoria a Progetic, enginyeria i empresa instal·ladora, que ofereix un assessorament especialitzat en el disseny d’edificis de consum gairebé nul i Passivhaus. Redacten projectes d'instal·lacions d'alta eficiència energètica i d’energies renovables.

Què li diríeu a aquells que dubten sobre per què decantar-se per una Passivhaus?

La certificació Passivhaus et dona una garantia de qualitat perquè la teva casa o edifici sigui confortable, amb una gran qualitat de l’aire interior i factures energètiques mínimes. Davant de l’emergència climàtica, Passivhaus es presenta com una solució econòmicament viable, per dissenyar i construir edificis resilients, que redueixin l’impacte ambiental del sector de la construcció, responsable d’un 40% de les emissions de CO2 de la nostre societat. Fa temps que l’Estàndard s’implementa a Catalunya i la resta de la Península i està comprovat que funciona bé en clima càlid. La normativa CTE va en la mateixa direcció que l’Estàndard Passivhaus i respon a les exigències de la Unió Europea en matèria d’edificis de consum gairebé nul. Sobre tot, és important construir una Passivhaus amb materials renovables i saludables, com ara la fusta.

Rehabilitar edificis antics: és possible convertir-los en habitatges de baix consum, o és una missió gairebé impossible?

És totalment factible, i és el gran repte del sector: millorar el parc immobiliari existent i convertir els edificis actuals en EECN’s (edificis d’energia gairebé nul·la).  A més, existeixen cada dia més ajudes i incentius financers i fiscals per dur a terme una rehabilitació energètica integral, per exemple, el Green Deal de la UE té com a eix principal un programa d’ajudes econòmiques per la rehabilitació. Donada la complexitat tècnica que això implica, es imprescindible comptar amb tècnics qualificats, per garantir la durabilitat de les solucions i la correcta combinació de les mesures. Si no, es poden generar patologies, com condensacions i floridures, que són un perill per la salut de les persones i provoquen una degradació dels materials.

Quina ha estat l’evolució de la construcció sostenible en les últimes dues dècades? Creieu que realment s’ha donat un canvi en la mentalitat de la societat?

Veiem un creixement important i es nota una sensibilitat més important de part de usuaris, promotors, tècnics i agents del sector de la construcció.  Però un canvi de mentalitat en si mateix no és suficient: Necessitem l’ajuda i implicació de l’administració, per modificar e actualitzar normatives, desenvolupar incentius fiscals i financers i desbloquejar les inversions que són tan necessàries per reduir l’impacte ambiental dels edificis.

La construcció sostenible passa sí o sí per la fusta?

La fusta té un paper fonamental en la construcció sostenible. És un material polivalent, que es pot utilitzar per estructura, tancaments, materials d’acabat. Té grans propietats mecàniques i amb un manteniment adequat (que no costós) té una gran durabilitat. A més, en termes de sostenibilitat es un material del qual se’n pot fer una explotació sostenible, respectuosa amb l’entorn i de proximitat.

Quin diríeu que ha estat el vostre projecte més complicat?

Progetic va néixer durant els anys de la crisi del sector de la construcció, el salt més gran ha estat aquests darrers anys, on hem passat de treballar principalment en projectes d’unifamiliars a projectes d’edificis terciaris. Si he de triar un, em quedo amb la residència per a gent gran Mirador de Gracia, de 6.600 m2 construïts amb vàries plantes parcialment soterrades, dissenyada pel despatx d'arquitectura Genars i promogut per Inverfiatc. És un projecte on intervenim molts actors, nosaltres com a consultors Passivhaus i assessors d’instal·lacions, que requereix d’una gran solvència tècnica i on cada decisió pren una gran rellevància en el conjunt del projecte.

Què aporta a Progetic la col·laboració establerta amb el Gremi Fusta I Moble de Catalunya?

Aquesta col·laboració ens permet apropar-nos al sector català de la fusta i poder fer la nostra petita aportació per tal d’enfortir-lo. Cal generalitzar l’ús de la fusta en la construcció, no solament en acabats sinó en solucions estructurals i de tancaments. Així la participació en la fira i el congrés de Fusta Constructiva ens permet transmetre a professionals i tècnics les nostres experiències en la construcció d’edificis d’entramat i CLT.

Per què vau decidir patrocinar el III Congrés Fusta Constructiva?

Poder participar en la Fira de Fusta Constructiva ens permet posicionar-nos com a empresa de serveis que valora i promou projectes arquitectònics on la fusta és el material principal. Valorem molt positivament la tasca del Gremi de crear espais de trobada entre professionals, distribuïdors, fabricants i promotors per conèixer-nos i poder crear sinèrgies.