Un marqueter nascut entre fusta dedicat a preservar la memòria dels antics oficis ja perduts

07 jul 2021 | Notícies

La vida de Jordi Ordóñez sempre ha estat envoltada de fusta. El seu pare, Joan Ordóñez, va ser un dels Mestres marqueters més importants del XX a Catalunya i Espanya, el primer a ser guardonat amb la Carta de Mestre Marqueter per la Generalitat de Catalunya. En Jordi Ordóñez, digne successor, s’ha alçat amb un dels Anells de la Fusta, en la categoria d’Investigació, Recerca i Formació, pel projecte Museu de la Fusta a la Almunia de San Juan (Osca).

“La fusta ha format part de la meva vida des de petit. A casa es parlava de fusta dia si i dia també. El meu pare em va ensenyar a estimar aquest material que sempre és viu i a poc a poc em vaig enamorar de l'ofici. En entrar al taller sentia l'olor de les coles orgàniques i de la fusta acabada de tallar. Sense adonar-me ja estava atrapat, fins al dia d'avui, en aquest meravellós món. Em considero un artesà afortunat, pel mestre que vaig tenir, pels professionals que he conegut, i per totes les satisfaccions que m'ha donat l'ofici amb totes les possibilitats creatives i d'aplicació”, explica Jordi Ordóñez.

Conservació dels antics oficis ja perduts o en vies d’extinció

Precisament ha estat la seva passió per la fusta el que l’ha portat a impulsar l’ambiciós projecte que finalment ha estat premiat, pensat com a lloc de trobada per a ajudar a conservar la memòria dels antics oficis ja perduts o en vies d’extinció. “El Museu de la Fusta és un projecte d'àmbit global i transversal, no contemplo que es quedi com alguna cosa local. Sona ambiciós, però crec que és una peça necessària avui per donar a conèixer les noves vies que s'estan obrint en el món de la fusta, a la vegada que conservem la memòria dels antics oficis ja perduts o en procés d'extinció per falta de representants”, sosté aquest professional del sector fusta.

Un museu generador de trobades

“El museu és la punta de l'iceberg. De fet l'edifici serà un generador de trobades i intercanvi de coneixements entre diferents actors relacionats amb el món de la fusta. Dissenyadors, decoradors, arquitectes, constructors en fusta, fabricants de mobiliari, artesans, productors, gremis… tindran un lloc de trobada a on fer jornades de reflexió envoltades per la natura i en un lloc molt ben comunicat. L'edifici ja construït s'ha de reconvertir en un edifici singular, sorprenent, i en el que la fusta, com és evident, serà la protagonista”, afegeix.

El projecte es troba ara mateix en vies de tramitació. Després de l’aprovació per part de l’administració, començaran els contactes amb diferents persones i empreses que vulguin col·laborar “a fer gran aquest projecte, la porta és oberta”, anima Ordóñez.

Calidesa i personalitat

Apassionat per la fusta i per tot el que l’envolta, per aquest mestre marqueter aquest supermaterial “és una matèria viva ideal per a l'expressió. Calidesa i personalitat. Jo vinc del món de la decoració en fusta, la pell del moble, i amb trenta-cinc anys d'ofici encara no veig el sostre de les possibilitats que dóna”. Creu, també que tot i que la fusta ha estat sempre entre nosaltres, “ara que, des de la intervenció del plàstic la humanitat ha entrat dins una espiral molt perillosa per la salut del planeta, la paraula sostenibilitat torna a agafar empenta”.

Gestió forestal

La fusta, pensa Ordóñez, pot tenir un paper importantíssim i protagonista per reconduir el futur del planeta. “L'arbre és un magnífic reservori de partícules i gasos atmosfèrics contaminants. Amb polítiques relacionades amb el bosc i la seva explotació intel·ligent tanquem el cercle, obtenim un material amb moltes qualitats constructives i a la vegada fixem els gasos d'efecte hivernacle en un dipòsit natural com és la fusta. Substituir el ciment i formigó per fusta en les noves construccions és el camí. Espero que no sigui solament el material del segle XXI, espero que ara sigui un canvi de mentalitat real pels segles vinents i en tots els camps que afectin l'ésser humà. Els devem a les properes generacions un planeta més sa”, conclou el guanyador dels Anells de la Fusta.


Explicació tècnica breu del projecte

Hi ha tres branques que defineixen el projecte i giraran al voltant de l'edifici, web i xarxes socials. Formació: Una gran aula acollirà als futurs treballadors del món de la fusta. Mestres molt preparats oferiran els seus coneixements en construcció, mobiliari i recuperació de tècniques i oficis antics. Lloc d'encontre: les instal·lacions seran punt de trobada per a seminaris, conferències i reunions entre professionals. Zona expositiva: Un repàs per la història de la fusta i com ha acompanyat la seva existència als éssers humans. Transports, treball al camp i a les ciutats, mobiliari, objectes, eines … Incidirà molt en el visitant jove i preparació d'activitats i tallers per potenciar la part més instructiva del museu. En paral·lel, la web del museu tindrà la funció de donar resposta a dubtes amb la col·laboració de diferents professionals del món de la fusta. Al mateix temps serà una magnífica eina educativa i de formació i un altaveu de notícies relacionades amb el món de la fusta.